Tuesday, November 23, 2010

Tangan kita. Kuku kita. Jari kita

Well. about tajuk kat atas ni. Aku saja je nak share-share kan. 1st, pasal gigit jari ni ada faedahnya ke? 
Aku tak tahu la kenapa ramai member-member aku suka gigit jari. Kebanyakannya girls la. Menurut hati/kata/perasaan aku la kan, kalau gigit jari ni tak boleh nak berhenti. Yeah, we don't know why.


Sebab apa aku cakap macam tu? Sebabnya, aku boleh tengok kawan sekelas aku, Sys aku panggil dia. Dari 6 tahun aku 1 tadika/sekolah dengan dia. Mula aku perasan, sejak darjah 5, dia selalu gigit jari. Sampai Form 2 sekarang. Dalam kelas pandai pon, dia suka gigit jari. Heheee..(Jgn marah Sys)


Berapa banyak bakteria dalam tangan kita? 
Tu, aku pun tak tahu. Yang aku tahu, bakteria banyak dalam tangan kita ni. Even kat dalam badan kita. That's why ade macam-macam iklan kat tv.. ex: Dettol.. Lifebuoy.. and more. 


Kalu korang nak tahu, there are 50,000 bacteria per square inch. Banyak tu kan? Kita punya tangan ni, banyak peluh, berminyak, and kita banyak touch/pegang benda-benda kotor. Soo, tak lari la daripada kuman-kuman tu. Kita mesti la selalu basuh tangan kita bersih-bersih.


About jari. Korang pernah terfikir tak? Korang gigit jari ni, jari tak rosak ke? Kalau girls, mesti tak nak jari diaorang tak cantik. Tapi aku percaya, yang girls selalu jage nails diaorang. Nails yang cantik, mesti kena jaga. 


Korang ambil la benda lain nak gigit. Hehe. Gigit jari, tambah penyakit nanti.

No comments:

Post a Comment